vrijdag 1 mei 2015

William Giraldi || Hold The Dark

Wil je Hold THe Dark zelf lezen, lees dan niet door. Ik geef veel weg over de inhoud.

Hold The Dark belooft een roman te worden over Russell Core, een oude weduwnaar op zoek naar het lichaam van een jongetje dat is gegrepen door een wolf. De man heeft het gedrag van wolven jaren bestudeerd en is een expert. Hij is door Medora Slone, de moeder van het kind, gevraagd te zoeken naar de overblijfselen van haar gedode zoon. Hij weet dat dit zinloos is maar vertrekt toch naar Alaska. Daar vindt hij de wolven en de jongen, gewurgd en bevroren in het huis van zijn ouders. Wat volgt is een verhaal waarin de moeder vlucht, haar echtgenoot Vernon - net terug uit Afghanistan - op zoek gaat naar haar en de politie op zoek naar allebei. In de loop van het verhaal wordt duidelijk waarom Medora haar zoon vermoord heeft. Zij is bang dat hij op zijn vader lijkt, een gewetenloze en meedogenloze moordenaar. In de luttele 160 pagina's van de roman moorden Vernon en zijn beste vriend Cheeon wat af: politieagenten, vroegere vrienden, mensen die op hun weg komen, ze gaan er allemaal aan. Cheeon overleeft het niet, Medora en Vernon herenigen zich en gebruiken het uitgestrekte en ruige landschap van Alaska om zich te verbergen, met hulp van hun moeder en het gehele dorp. Blijkbaar telt gemeenschapszin meer dan het doden van ettelijke buitenstaander. Core moet toezien wanneer Medora en Vernon verenigd worden en hij begrijpt dan wat de twee bindt: Ze zijn broer en zus, tweelingbroer en - zus met een onwrikbare band. Ik geloof best dat Giraldi een diepere bedoeling had met Hold The Dark. Ik merk echter dat de vele doden en met name de koelbloedige manier waarop ze gedood worden voor mij het boek domineren. Familiebanden, gemeenschapszin in een klein dorp, eenzaamheid nadat je vrouw is overleden, de zin van het leven, het zal best allemaal in Hold The Dark zitten maar wat mij vooral bijblijft is de ijskoude manier waarop Vernon Slone mensen doodt. Ik vond dit niet prettig om te lezen, ik kreeg ook niet het idee dat het ergens aan bijdroeg, het was gewoon te veel van het goede. Houd je van boeken / films waarin meedogenloze moordenaars erop los doden, dan is dit jouw roman. Zo nee, sla Hold The Dark dan maar lekker over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten